Stjärnfamilj

Stjärnfamilj

fredag 1 maj 2009

Sköna Maj välkommen

Jag är fortfarande väldigt trött,nätterna är en parodi på sömn.Dagtid har vi inga rutiner heller då Livia somnar när hon känner för det. Hon sover väldigt ryckigt,småsnuttar,drömmer förmodligen,sparkar och far runt.Dock-hon äter bra,dvs gröt och mat men vägrar ersättning så hemlige mannen kan ej avlasta..nu står mitt hopp till den svenska vällingen annars vete sjutton vad jag ska ta mig till..Jag vill nu sluta amma för snart har 6 månader gått och jag har kämpat på länge nu under de tuffa omständigheter som vi haft.

Planen var idag att följa med på lång hike upp i skogarna runt Wien(med internationella babyklubben) men Livia vaknade med lätt feber och att då vara ute på promenad/utflykt i 8 h var bara att avboka.

Annars har veckan som varit rullat förbi-har varit en del med grannen E med dotter L och vi trivs riktigt bra ihop. Som en slump så är E dagisfröken och erbjöd sig att ta de små om vi behöver en andningspaus då och då-otroligt snällt. Har oxå fått koll på den österikiska modellen för föräldraledighet och jag förstår varför det föds minst barn i Europa här. Att gå från en lön till fantastiska ca 4500:- månaden är inte lätt och det blir förstås en fälla.Man kan få mer bidrag beroende på hushållets inkomst och att man bor i hyresvåning-annars är det tufft.

Lägg oxå till att de finns få dagisplatser för barn under 3 år (de flesta sparar och gnetar innan barnet kommer)och är hemma till barnen är ca 2,5-3 år. Många har bara ett barn.

Nu är det bara lite mer än en vecka innan jag åker hem,programmet är fullt med viktiga möten och vänner och jag hoppas få en del svar (som jag skrivit om tidigare) för nu börjar det komma fram en del möjligheter för vår familj att fundera och besluta om.Hemlige mannen och galne G kommer att komma efter till Sverige men först har jag 3 veckor "för mig själv"..dvs endast Livia 24/7 och mina stortjejer.

Inga kommentarer: