Stjärnfamilj

Stjärnfamilj

söndag 15 november 2009

DAG 13: Sömn och rutiner

Sitter med en kaffekoppp i handen,en anslutning som inte kastar ut mig efter 5 minuter så varför inte en skriva en rad eller två..
Inatt sov jag bra,dock med underhållstöd från halv A MEN,jag vaknade ENDAST en ggr..fantastisk framgång!!!

Tänkte skriva lite om rutinerna här på denna neurologiska/psykologiska avdelning.
Men först lite om sjukvårdstänket. Här knyter man samman kropp och själ,dvs psykosomatiskt. Manär av den tanken att om du går igenom en kroppslig händelse så kan detta sätta sig i psyket och likaså kan psyket sätta sig i kroppen. Man är en helhet,inte bara en kroppsdel. DOCK,detta funkar inte klockrent med tanke på att jag landat in på akuten med otrolig hjärtklappning och endast fick benzo utskrivet istället för hänvisning till annat ställe som skulle kunna hjälpa mig att bena upp varför hjärtklappning (burnout).
Läkarna förskriver oxå örtmediciner,homeopatisk medicin och vanlig kemikalie medicin.Jag gillar att det ena inte utesluter det andra.
Men, nu är jag på rätt avdelning där man kopplar helhetsgrepp om människan.

Så,till rutinerna.
07.30 vakna,bädda sängen
08.00 Frukost
10.00 Visite (dvs rond).Då går alla läkare runt med proffessorn i täten och vi patienter står uppställda vid våra sänger-militärisk precision så detta moment klarar jag fint;-)
10-12.00 Prata med sin läkare,ändra medicin,lägga upp plan för läkning,inte alla dagar.De dagar som inget läkarsamtal tar plats så vilar man eller sysselsätter sig med ngt-typ skriva blogg;-)

12.00 MITTAGESSEN alltid någon soppa,huvudrätt och efterrätt.

13-17.30 Egentid,dock så erbjuder sjukhuset avspänningsövningar,gymnastik, pysselstund typ måla,mosaik mm. Detta måste dock läkaren ordinera.

17.30 Abendessen,soppa och bröd.

21.00 Då kommer lämmlarna ut från sina rum,går till Stötzpunkt (där systrarna finns),får sina mediciner,sväljer medans man blir kollad och sedan bums i säng.

Och så snurrar det dag efter dag.Målet här är dock att man får "permissioner" så att man kanlära sig att klara sig i stora världen igen och långsamt slussas tillbaka till sin hemmiljö.

Inga kommentarer: