Stjärnfamilj

Stjärnfamilj

måndag 27 september 2010

Dongel


Dongel (av engelska dongle) eller "hårdvarulås" är ett fysiskt kopieringsskydd för datorprogram, ofta utformat som en USB-enhet som ansluts till ett USB-uttag på datorn. Programmet känner av dongeln som svarar med en kod som programmet godkänner. Exempel på program som är skyddade med en dongel är videoredigeringsprogram från Avid samt musikredigeringsprogrammet Cubase. Nu även beteckning för externt trådlöst modem liksom för Bluetoothmottagare med USB-kontakt.

Själva termen "dongle" har ingen klarlagd etymologi, utan tycks ha valts godtyckligt av uppfinnarna.
Jag trodde säljaren i butiken skojade med mig när han sa att jag skulle få med en "dongel".
I Skåne där jag är uppvuxen så är en "dong" slang för kuk. Dongel blir således kuken som stoppas in ett hål på datorn för usb. Det roliga är att man bara "kopierar" ett ord in i svenskan utan att fundera på vad det betyder. Jag gjorde en minigallup på jobbet och de flesta kände till dongel som slang för kuken och då kommer vi alla från olika delar av Sverige. Om det är så att teknikerna i USA kom på detta ord så kanske den gruppen inte hade så många quinns i gruppen.
Jag har en läsare som jobbat i USA, C, om du läser detta vad är dongle utryck för på engelska?
Undrar om gruppen hade bestått av kvinnor och de hade benämnt det mobila bredbandet till fittan..Hade det då blivit det vedertagna uttrycket?

1 kommentar:

Anonym sa...

Faktiskt ingen aning om vad Dongel är...på engelska alltså ;)
Catharina