Stjärnfamilj

Stjärnfamilj

måndag 27 september 2010

Sänkta sjukskrivningstal

Just nu på TV så berättar de om en hemtjänst som har låga sjukskrivningstal.
Hur har de lyckats?De får vara med och bestämma om schema, får kompetensutveckling OCH de övriga inom kvinnorgruppen tittar ej snett om någon får gå en kurs och får en spetskompetens. De resonerar som så att den kompetensen stärker gruppen. Halleluja!

Att få något som utvecklar gruppen har jag ej hört om på de arbetsplatser jag besökt utan snarare en missunsamhet. Det är inte konstigt då kvinnor fått kämpa för att bli sedda ändå sedan de var små. De flesta lärde sig tidigt att om jag är tyst, duktig och hjälper mamma så kanske jag får den efterlängtade bekräftelsen som jag så innerligt önskar. I skolan likaså, om jag är "duktig" och tyst så kommer det belöna sig. En tjej som inte var duktig och tog plats blev obärmhärtigt nerplockad i tysthet av de andra kvinnorna. Tänk då om någon annan kvinna får bekräftelse officiellt på arbetsplatsen-självklart hotar detta balansen i kvinnogruppen då de andra inte "syns". Komplext dilemma men så hårt mönster som existerar idag och förmodligen kommer göra ett bra tag framöver.

Detta mönster ser jag än idag när jag pratar med mina döttrar. När ska det ta slut? När ska flickor och pojkar få vara de personer de är? När ska vi alla sluta upp med att bli hotade av det som är annorlunda?När någon annan lyckas just nu?Då kanske det blir MIN tur nästa gång.
NÄR SKA VI KVINNOR STARTA GLÄDJAS ÅT VARANDRA utan att vara rädd att förlora (vad?) något om det går bra för någon annan kvinna?
Jag är dock lyckligt lottad som har ett nätverk av STARKA kvinnor som jobbar för sin egna mål och där vi utbyter svagheter, frustration, bjuder på våra nätverk och matchar ihop kontakter med varandra och tom skapar ny business-UNDERBART!!

Inga kommentarer: