Stjärnfamilj

Stjärnfamilj

lördag 1 januari 2011

Dagens tanke-terrorism

Idag har jag och maken samtalat om terrorism. En gång i tiden fanns en tanke om att jag skulle läsa på universitet med inriktning på terrorism.. Dock så kom annat ivägen och jag blev chef och tiden räckte inte till..
Apropå terrorism tänkte jag dela med mig en anekdot. När jag jobbade i uniform och hade till uppgift att ta fram en plattform för ett nytt förband fick jag deltaga i allehanda utbildningar och konferenser. Denna anekdot tog sig plats i Skottland, St Andrews där terrorism stod på konferensagendan. På flyget över satt jag bredvid en pratglad skotte som just kommit tillbaka från Karibien (åkt yacht) och var sådär lagom solblekt i håret och brunbränd. Själv fick jag svara på frågan om vad jag skulle göra i Skottland med de klassiska orden; If I tell you I have to kill you och det väckte nog en del tankar i hans huvud.Frun var vid tillfället singel och hjärtat klappade lite snabbare med denna pudding i flygstolen bredvid. Han berättade att han skulle crusia genom Sverige på motorcykel under sommaren och jag gav han då en svensk 50-lapp med mitt telnr och skrev; first beer on me. Den gick hem..jag återvände från konferensen och fick sms. Frågan löd om jag inte ville komma till Skottland igen och bo hos honom?!Jisses, det ville jag ju men absolut inte åka ensam för min radar och information om honom var inte speciellt noggrann. Jag fick dock med mig en kompis som självklart ville se Skottland och vara förkläde över en weekend. Vi två for iväg och blev upphämtade på flygplatsen i Edinborough. Transporten var en skåpbil med endast två säten fram och jag fick alltså sitta i skåpet bland verktyg och grejjor. Det var en del tankar som hann flyga genom huvudet men jag gick igenom mina färska kunskaper från den israeliska Krav Maga (närkamp)-kurs jag just genomgått..sedan att jag endast deltagit i några enstaka klasser pga jobbet bortsåg jag från. Min vän där framme håll igång snacket så resan gick fort. När vi kom fram fick vi dela en dubbelsäng och jag erkänner; den läckre brunbrände yacht-resenären var inte lika hot när jag insåg att han renoverade kyrkklockor tillsammans med sin fader;-) Yachten ägde en vän till en vän..behöver jag skriva; det blev inget..vi bytte spår jag och min vän. Vi skulle festa och prova nattlivet i Edinborugh. Händelsen utspelade sig vid midsommar och självklart hade vi tagit med oss snapsar och sill. Nu skulle skottarna få festa svenskt. Ingen åt sillen men alla drack snaps-och blev stupfulla..vid klockan 21 så satt vi där som två gamla nuckor..då ringde vi taxi och drog iväg till staden. Lyckan stod oss ej bi men dansade och kul hade vi. När vi kom hem låg det en och annan festdeltagare i sofforna och vi kröp oxå i säng, inte helt spiknyktra själva. Jag kunde dock inte sova så i min rastlöshet bestämde jag mig för att städa upp röran som alltid blir efter en fest. Bland annat så låg det någon brun, kladdig gegga i köket och det kastade jag ut tillsammans med den varma, illaluktande sillen.
Vid lunch började alla vakna till och speciellt en kille hade panik i rösten och for runt som ett skållat troll och frågade om någon "sett haschet". Jag som städat var förstås misstänkt men jag visste inte ens hur hasch såg ut..han tjatade vidare och slutligen beskrev han det för mig; en brun kladdig kaka..ok, sade jag. Den hittar du i soptunnan med sillen:-)
Han var schysst och lät mig undkomma med att betala..naiva M var ute i världen.
Men, resan blev bra då vår värd tog oss bland annat till den kyrka som figurerade i Da Vinci-koden. Så kan det gå när man råkar ut för terrorism;-)
PS!Givetvis är han numera en vän på FB..

2 kommentarer:

En häxa på Vift sa...

hahaha, så det kan bli. :)

Vikkan sa...

Vilken totalt galen resa/historia. Ibland undrar man vad som hade kunnat hända, fast å andra sidan kan man ju inte grunna på det hela livet.

Allt gick ju bra och nu kan du se tillbaka på det med ett leende och en vän har du fått för livet, om än på FB. Inte illa alls. :-)