Stjärnfamilj

Stjärnfamilj

tisdag 26 juli 2011

Fort Knox- AMS

Idag var det då dags att närma mig det ställe som ska hjälpa till när man är arbetslös. Jag har varit arbetslös två månader tidigare i mitt liv när jag väntade på transfer mellan Amfibiekåren och Flygvapnet 1993. Annars har jag arbetat sedan jag var 14 år:-)
Hade hemlige mannen med mig som tolk och inte vet han hur detta fungerar med sin trygga anställning..dock, kvinnan bakom disken tog emot min "lebenslauf" och hmmade över att jag var udda dvs. fd militär och mamma till fyra barn?!! Givetvis fanns det ingen ruta för min militära utbildning då militärer sällan syns på arbetsförmedlingen här:-)Hursom-det som imponerade var att alla mina uppgifter fanns i systemet dvs. belastningsregister från ö-polisen, min anmälan i landet och min försäkring (jag är medförsäkrad med hemlige mannen, här är jag ingen individ). I Sverige får inga register samköras men det görs här..Hursom-nu måste jag fixa en anställning för en dag för att kunna få arbetslöshetspengar. Tur är att jag imorgon ska till mitt xtra-knäck;-)
Jag har en ny tid med AMS om ca två veckor och fortsättning följer...apropå pengar, kvinnan ringde något samtal då jag var en udda fågel och svaret hon fick var att jag skulle söka pengar från Sverige?! Ursäkta-i Sverige sade de åt mig att kontakta Österrike då jag numera är skriven här och är EU-medborgare..inte lätt att vara individ mellan systemen.

Inga kommentarer: