Stjärnfamilj

Stjärnfamilj

torsdag 24 november 2011

Krock

kan man lugnt säga att det uppstod idag. Jag ställer en fråga ang ett omdöme jag fått i min studieuppgift ang. referensval dvs. hur väljs litteratur ut till universitetskurser då jag uppfattar den bok vi har nu för cirkelresonemang och säger olika saker om samma sak beroende på kapitel...skulle jag inte gjort. Läraren skrev tillbaka att han var förbannad över att jag utan grund ifrågasätter både författare och lärare och allt det jobb som de lagt ner i sina egna studier..jaha-det rättfärdigar alltså att jag som läsare har synpunkter på litteraturen? Att bara om personerna bakom har lagt ned mycket jobb så äger man som A-student ingen rätt att kritisera och vara ifrågasättande? Är det inte så att synpunkter ska tålas att resoneras om? Jag förstår ingenting..vi har fått i vårt välkomstbrev att vi som studenter ska tränas i att tänka utanför boxen men jag inser snabbt att vi ska tänka innanför boxen och svälja oavsett hur vi läser böckerna utifrån egen erfarenhet? Måhända har jag inte bott i en kultur i flertalet år men å andra sidan; är det verkligen representativt för "sanningen" för att man varit bosatt och betraktat den lilla del av samhället där man bott? Är denne ene forskaren mer rätt än en annan? Alla väljer sin sida och som vanligt i vilket ämne man än läser finns det olika synpunkter och fakta som läggs fram. Det gör det svårt när man endast har en utvald bok att utgå ifrån i kursen.
Kanske jag är för kritisk och provokativ men mitt syfte är att lära. Svar där man får ta emot känslostormar av en lärare som upplever sig påhoppad efter ett försök till resonemang förvånar mig..säger mer om personen och personens bagage..att skydda sin "darling" med känslor är inte sunt..i mitt tycke bör man kunna resonera om fakta..hursom, nya tag och nu kommer jag skriva av böckerna och lära mig "sanningen".
Tydligen får jag som student inte vara kritisk till böckerna vi läser ej heller fråga om selekteringen till vad som gör en "universitetsbok" utvald för en kurs.
PS! Dessutom lade läraren till att gymnasielärare har ej rätt kompetens ( vilken jag använt som referens i ämnet) och ska därför ej citeras. Varje dag lär jag mig något nytt i den akademiska världen;-)

Inga kommentarer: