Stjärnfamilj

Stjärnfamilj

tisdag 22 november 2011

Som en elefant i porslinsaffären

kände jag mig igår när jag gled in på det 5 -stjärniga hotellet för att mingla och deltaga i ett internationellt event..jag hade anmält mig via en internetsida i en grupp för expats här i Wien och tänkte jag behövde bryta min isolering (pga studierna).
Jag var förstås ute i god tid ( som hausfrau kan man planera lite bättre än de som har ett "riktigt" jobb) och hann svettas flera litrar av nervositet innan det började dyka upp flera. Jag hade spanat på anmälningslistan och det var mest FN och andra säkerhetsorganisationer, bankfolk, headhunters och annat "löst" folk som skulle komma..och så jag med titeln hausfrau.
Namntags delades inte ut förrän lite senare vilket gjorde att de flesta låtsades som det regnade- för tänk om man hälsade på någon som inte tillhörde eventet;-)Hursom- efter ca 30 minuter blev jag inbjuden av Mr 3 nationaliteter att sitta med honom och Mr Österrike ( sa jag att det var internationellt event? Det var typ 100 Österrikare av ca 400 där). De var trevliga men givetvis gick eventet ut på att mäta sig med varandra-jag vann;-) Vem kan slå fd officer, jobbat i Afghanistan, mamma till 4 barn, eget företag inom ledarskap, kunskaper om islam ( vilket en kvinna från Rumänien som oxå blev inbjuden till vårt bord drog upp synpunkter om muslimer i Europa men hade inte två rätt- tack till mina akademiska studier). Efter mätningen av muskler gick Mr 3 nationaliteter och jag runt baren för att spana efter; jag andra svenskar förstås och han; damer att stöta på.



Efter två varv sprang jag in i en svensk; HEEEEJJJ xx, sade jag ( ja, det gick ju att läsa på hans lapp vad han hette)och han såg mäkta förvånad ut men fann sig snabbt:-) Hade sedan den roligaste konversationen ever med Mr 3 nationaliteter och Herr Nyinflyttad Svensk. Bjöd dem dessutom till svenska julbasaren på söndag ( efter att kära J smsat vart vi skulle vara..har jag sagt att jag ska jobba men vet ej vart och vilken tid på söndag? Tiden snurrar fort i Wien;-)
Hursom, som Askungen var jag tvungen att bege mig hemåt när förtrollade pumpan stod utanför hotellet kl 21.30 men jag hade båda skorna i behåll;-)
Det var en otroligt rolig kväll och jag kommer def gå fler gånger. Måste ju vädra finkläderna då och då..

Inga kommentarer: