Stjärnfamilj

Stjärnfamilj

torsdag 10 november 2011

Vilken tur, det är (var) bara en cysta

fick jag höra ofta när jag var sjuk både innan och efter hjärnop..eller inte: Det är bara en cysta

Idag besökte jag min neurolog och jag skulle ljuga om jag inte fick en och annan flashback från det otroligt svåra året 2009. Det kändes dock skönt att sitta där och må bra. Min neurolog kom ihåg mig och för mig var besöket ett sätt att göra avslut (alt tala om att jag numera är permanent boende här).
Jag gör inga undersökningar utan lever dag för dag- min filosofi är den dagen den sorgen men när man läser rubriken och texten i DN så slås jag av vilken tur jag ändå hade som fick göra en MR. Jag vet att de numera i landstinget har som en besparing att man ska inte göra MR på diffusa symptom utan de ska vara fastställda och där MR egentligen endast ska bekräfta diagnosen- i detta fall med misstänkt "migrän" hade han nog inte fått röntgen där heller. De med samma typ av cysta som mig som tagit kontakt har inte haft tumör-symptom utan jag skulle vilja säga att de haft "cyst-symptom". Symptomen har varit annorlunda från vad litteraturen säger och då det är relativt få som får besvär av sina cystor (enligt läkarna som endast studerar hur utrymmet i hjärnan påverkas, inte alla symptom som kommer när Corpus Pineale växer) känner sig de flesta cyst-patienter maktlösa mot läkarkåren. Jag känner dock endast till en person med min cysta som dött av den och personen i artikelns typ av cysta har jag ingen koll på.
Hursom-en liten reminder då dagarna går och jag sällan tänker på min "stora" cysta som gottar sig i min hjärna;-)

5 kommentarer:

Thorsten Schütte sa...

Tänkte också på det här när jag hörde nyheten. Min bror föddes med stora problem att ta in maten, efter veckors felbehandling visade sig att han hade en cysta stor som en grapefrukt i magen. Den opererades bord och även lång senare fick han figurera på kirurgkongresser där han ärr visades upp. Så jag har stor respekt för cystor!

5 Vikingar är fler än 1 Joddlare sa...

Thorsten; ja, egentligen handlar inte det inte om tumör eller cysta..i mitt fall (och artikelns fall) är det att den massa som växer tränger undan hjärnan då det är begränsat utrymme i huvudet-liksom i din brors mage..Tur att de kom på vad som var felet.

Anonym sa...

Hejsan !
Lite ovan att skriva så här.
Man får sig en riktig tankeställare
när man läser tidningen ibland.Det är första gången man hittar någon som varit med om samma sak.
Själv har jag gjort 5 st operationer (försök att ta bort cystan)med ca 1,5 års mellanrum alla misslyckats. Min cysta upptäcktes -97 ca 20ml stor och jag fick besked av dr att jag var den andra personen dem gjorde operationen på i sverige så dem visste inte om jag skulle överleva op.( Gjort på lund unversitetssjukhus) Har idag en shunt för att lätta på trycket och ett borrat hål i skallbenet ifall cystan skulle lägga sig över ventriklen och stoppa flödet.
Väljer att vara anonym i identiteten. Hoppas man får ett långt liv. Mikael

Nina/Stjärnkraft sa...

Hej du och tack för dina besök hos mig och dina kommentarer! Det känns gôtt att veta att NÅGON begriper vad man orerar om :o)

Nu har jag inte läst den artikel som du hänvisar till - och tänker faktiskt inte göra det heller (av ren självbevarelsedrift) - men blir för var dag mer styrkt i min övertygelse om att det är hög tid att på något vis försöka få läkarkåren att ta dessa våra cystor på större allvar.

Anonym sa...

Hej!
Kan bara hålla med om att dem borde börja ta det mer på allvar än dem gör. Jag kan berätta att när jag var på en vårdcentral eller lassarett och nämnde att jag hade en pineal(Rättstavat vet jag inte)cysta och inte sa var den satt så fick jag höra att jag måste haft ont i baken. När jag sedan sa till dem att om baken sitter i huvudet så hade dem rätt.:) så visste dem inte var dem skulle ta vägen.Någon gång runt 2000-01 så frågade jag min dr hur många som hade op för samma och fick till svar att det var bara 10 personer merparten äldre så det kanske inte är så konstigt att ingen visste vad det rörde sig om.
Själv tror jag att efter att dem sänt detta på sydnytt och att det står på DN så kanske läkarna och folk börja förstå lite nu. Tur att dem uppfann MR röntgen.-96
Mikael