Stjärnfamilj

Stjärnfamilj

lördag 7 april 2012

Påskmässa och påsklunch

Idag åker jag och ettan på påskmässa då hon behöver en stämpel i sitt konfirmationskort. Tydligen är det kombinerad mässa och dop idag för att sedan följas av påsklunch då resten av min familj ansluter.

Jag funderar förstås mycket över tro och samfund, för vem är kyrkan och vilka "krav" kan man ställa på sina medlemmar? Nu när jag bor utomlands blir svenska kyrkan central men kanske inte för tron då jag själv just nu vacklar och funderar men för samhörighet, det gemensamma språket och traditionerna (kulturen). Som svensk följer jag förstås det som förväntas av mig- att gå på mässan i anslutning till andra aktiviteter men inte annars- skenheligt kan tyckas men religionen står inte i fokus för mig utan samvaron. Det pågår en diskussion i svenska kyrkan (Wien) om hur man ska kunna locka människor att komma och umgås, att vara stödet i en stad där man är inflyttad utan nätverk och där kulturkrockarna ibland kan göra riktigt ont..jag tror att det religiösa stöter bort men förstår samtidigt att utan religiöst inslag är det knappast en kristen kyrka och då försvinner anslagen och kyrkan läggs ned. När vi pratar om svenska kyrkan är det för traditionerna, för det svenska och vårt kulturarv som gör att många vill komma. Ibland är kultur sprungen ur religion men kultur kan också vara identitet utan religiösa inslag..

Hursom-nu ska jag äta frukost och förbereda mig för dagens gudstjänst med ettan.

Inga kommentarer: