Stjärnfamilj

Stjärnfamilj

lördag 7 september 2013

Trean börjar skolan

Så var det dags..trean lämnade förskolan och skrevs in som första klassare. Det var lite nerver veckorna innan men vi har pedagogiskt förberett oss med att se Börja Skolan på SVT-play. Hög igenkänningsfaktor för sonen men självklart nervöst. Skolan ligger ca 15 minuters gångväg hemifrån oss. Det är en äldre byggnad med många trappor och sonen ska hålla till på tredje våningen. Skolan inhyser också Hauptschule ( de som ej går vidare till gymnasiet i 5:e klass stannar kvar i denna skola). Går man Hauptschule har man ej möjlighet att gå vidare till universitet om jag förstått det hela rätt utan det gäller att ligga på sina barn så de får bra betyg hela vägen upp till fjärde klass då de sedan kan söka in till gymnasiet som avslutas med en MATURA dvs. examen. De som går hauptschule kan fortsätt som lärlingar inom diverse områden. De får då en utbildning samtidigt som de jobbar och får en mindre lön under de tre åren som lärlingstiden är.

Hursom, sonen kommer få omdömen men inga betyg de tre första åren men fjärde året blir det sifferbetyg som ligger till grund för nästa steg. De är ca 22 elever med två lärarinnor plus resurs då det i klassen finns barn med särskilda behov ( en eller två vad vi vet än så länge). Efter skolan ( som varar mellan 07.45-12) är det dags för fritids kallad Hort. Då slås klassen ihop med en fjärdeklass med en fritidsledare. Nästa vecka får vi som förlädrar inte följa sonen till hans klassrum på tredje våningen utan det ska han fixa själv. Vi får endast lämna honom utanför skolporten på gatan..mamman biter på naglarna..Vi har fått betala 72 Euro till klasskassa, material och något annat som jag ej minns. Hort kommer kosta 192 Euro/månad och vi rekommenderas köpa ett terminskort för bussar/tunnelbanor/spårvagnar som kostar 60 Euro för ett skolår. När det gäller Hort får vi endast hämta 14.30, 15.30,16.30 eller 17,30. Alltså inte när VI vill;-)

Hur mår sonen efter alla dessa förändringar? Bra måste jag säga. Han har varit ruskigt trött förstås med så mkt nya intryck men är glad och nyfiken. De är överrösta med läxor och rekordet var i onsdags med fyra större övningsuppgifter- det kommer garanterat mer.

Fyran har startat sin engelsk-språkiga dagisgrupp men också förskolan som är 1,5 timmer varje eftermiddag. Hon är överlycklig. Hon fyller år efter den 1 september och det innebär oftast att hon kommer inte få börja skolan nästa år utan måste stå över ytterligare ett år. I sonens klass är ungefär hälften 7-åringar dvs. födda efter den 1 september 2006 och hälften sex-åringar födda innan september 2007. Alla barn har som sagt blivit testade av lärare och rektor i ca två timmar i våras för att prövas om de är skolmogna och nu ser vi resultatet.

I helgen har vi ca 25 grader och jag nyser och har rinniga ögon..snälla naturen, gå i vila så jag kan få mitt liv tillbaka;-) Maken är i staden idag och fixar en del ärenden och jag har hemma och pysseldag med de små. I helgen är vi som sagt trötta efter förändringarna och behöver mest göra ingenting. Imorgon lutar det åt fika-korg och utflykt för att rasta de små ( och stora).

4 kommentarer:

Emilie sa...

Spännande att uppleva ett annat skolsystem på nära håll :) Tror dock att man även kan ta matura efter Hauptschule och sen plugga vidare, alternativt ingår Matura numera i många Lärlings-utbildningar, utifall man vill plugga vidare senare..

Anonym sa...

Inga problem alls att plugga vidare pa universitet om man gar Hauptschule/mittelschule. Det finns manga vägar att ga, gymmasiet senare, HTL, handelsakademie är ngr exempel.

Jag kommer uppmuntra mina barn till att välja Mittelschule när det är dags för dom. Jag vill inte sätta press pa mina barn att dom maste fa bra betyg redan när dom är 9 ar, da vill jag att dom ska tycka skolan är rolig och gör sitt bästa utifran sina förutsättningar. Gymnasiet verkar ocksa väldigt tufft för en 10 aring.

Monika sa...

Har man bra betyg (Inga treor) har man möjlighet att fortsätta i alla "högre skolor" som Realgymnasium, Handelsschule/-akademie, HTL (teknisk utbildning) eller HBLA (turism, hushåll, samhälle...) efter 4:e klass. Alla dessa avslutas med Matura efter 4 eller 5 år, utom den 3-åriga Handelsschule och den 3-åriga varianten på HBLA. Men det beror mycket pa skolan om hur barnen blir förberedda för att klara sig på den senare skola. Du får gärna fråga mig, om du vill veta mera. Är uppvuxen i Österrike och har två barn (9 och 13) i österrikiska skolor.

5 Vikingar är fler än 1 Joddlare sa...

Stort tack för era synpunkter!!Jag känner mig lite vilsen i denna djungel av möjlighter och betygspress..har endast erfarenhet fraan norra Sverige och stortjejernas skolkarriär. Monika; maila mig gärna paa zzat2005@gmail.com